Europa ontdekken met de trein!

Interrailen, I love it! Ik heb het in totaal drie keer gedaan en zou het absoluut nog vaker willen doen. Beetje jammer dat het vanaf 26 jaar een stuk duurder is. Met de trein door Europa reizen is een ideale manier om prachtige steden te ontdekken.

2006: Spanje, Marokko, Italie, Griekeland, Turkije en Hongarije

De eerste keer Interrailen deed ik (toen 18) met mijn zus (toen 20), en we gingen meteen voor de one month Global Pass (hebben daar toen €399,- voor betaald. Inmiddels kost hij €461,-). Vroegâh zat Marokko er nog bij, dus je snapt dat we daar gebruik van hebben gemaakt en ook naar Marokko zijn gegaan. Het reisdagboek zijn we op de één of andere manier kwijtgeraakt (toen we al thuis waren), maar m’n zus kwam, terwijl ik dit stuk schreef, met de mededeling dat ze de kopieën nog heeft! Super! Zo leuk om een dagboek van inmiddels bijna negen jaar geleden terug te lezen…

De steden die we hebben bezocht: Barcelona, Madrid, Rabat, Marrakesh, Rome, Napels, Athene, Istanbul en Sopron.

Het was echt een geweldige reis en een aantal dingen zal ik nog vergeten…

• in Madrid slapen bij een vrouw in huis dat erg veel weg had van een spookhuis
• met Marokkaanse jongen Ilias meerijden met een man (beiden ontmoet op de boot van Spanje naar Marokko), die ons van kustplaats Tanger naar Rabat bracht. Nu heb ik echt zoiets van: hoe naïef konden we zijn, om met wildvreemden mee te rijden (we reden echt door the middle of nowhere)? Gelukkig was Ilias een super lieve jongen, die ons ook in Rabat nog heeft geholpen met het vinden van een hostel.
• de Saharatocht die we hebben gemaakt op kamelen, inclusief een heerlijk avondmaal bereid door locals en slapen in een bedouinetent.
• slapen op een Grieks treinstation, omdat we de trein hadden gemist. Uiteindelijk moesten we het treinstation  uit en hebben we ervoor, op de stoep gelegen.
• op de grens tussen Griekenland en Turkije de trein uit moeten om een visum te kopen voor €10,-, maar geen contant geld bij je hebben. Gelukkig waren er een paar aardige backpackers die het voor wilden schieten 🙂

Ik heb nog wat ingescande foto’s kunnen vinden. Sorry voor de kwaliteit, we gebruikten toen nog wegwerpcamera’s…

2009: Spanje, Frankrijk, Italië en Hongarije

Drie jaar later was het tijd voor de tweede keer Interrailen. Dit keer met vriendlief. We kozen voor een ticket waarmee je binnen 22 dagen, 10 dagen mag treinen.

De steden die we hebben bezocht: Barcelona, Nice, Milaan, Pisa, Orte, Rome, Venetië, Budapest en (wederom) Sopron.

Het rare is dat ik de digitale foto’s van deze reis niet meer kan vinden. Zo vreemd. Wel heb ik een reisdagoek bijgehouden en zijn er een paar gebeurtenissen die ik niet snel zal vergeten.

• in de nachttrein van Parijs naar Port Bou (Spaans grensplaatsje) de coupé delen met een Chileens gezin, dat bij het afscheid een broche van de Chileense vlag aan ons gaf met de boodschap hen niet te vergeten.
• gezakkenrolt worden in een steegje in Barcelona. En dat Paul, zodra hij het merkte, achter de kleine Spanjaard aan rende, die al klaar stond om de portemonnee terug te geven en er niets uit heeft gehaald.
• een tussenstop maken in Pisa. De toren moet je toch echt een keer gezien hebben…
• op familiebezoek in Orte, een klein, Italiaanse dorpje, waar we heerlijk hebben gechillt, en ik raar opkeek toen mijn tante bij het ontbijt vroeg of ik een cornetto wilde. FYI: in Italië noemen ze een croissant een cornetto.
• op de camping slapen in Venetië, in een klein bungalowtje waarin het gloeiend heet was (low budget hè)

2012: Duitsland, Polen en Hongarije

Mijn derde en laatste keer Interrailen was in 2012. In die zomer ben ik eerst met twee vriendinnen drie weken naar Ljubljana geweest, om daar een extra vak te volgen voor mijn studie (zal daar nog een artikel over schrijven). Toen ik eind juli terugkwam, wilden Paul en ik ook samen nog wat doen, dus besloten we om weer te gaan Interrailen. Ook dit keer gingen we voor het ticket waarmee je 10 dagen mag treinen.

Het plan was om onder andere naar Berlijn, Poznan, Warschau en Krakau te gaan.

In Berlijn sliepen we in het DDR design hostel Ostel (ligt naast Ostbahnhof). Een apart en gezellig hostel in, de naam zegt het al, DDR-stijl.

SONY DSC

Vanaf Berlijn namen we de trein naar Poznan. Ik begon echter te merken dat ik me niet zo fijn voelde. Ik was een beetje uitgeput, had nergens meer zin in. We hebben daarom uiteindelijk besloten om Polen te laten voor wat het is, en uit te rusten bij mijn oma in Hongarije (ik heb helaas niet de luxe om op zondag bij mijn opa en oma op bezoek te gaan, dus grijp elke mogelijkheid aan om bij mijn oma’s en opa langs te gaan). Na oma zijn we naar huis gegaan en was het voor mij tijd om rust te nemen en even helemaal niets te doen. Naar Polen gaan kan altijd nog…

Hebben jullie ervaring met Interrailen? Zo ja, waar ben je allemaal geweest? Zo niet, lijkt het je wat?!

4 Thoughts on “Europa ontdekken met de trein!

1. Het lijkt me zo leuk om een keer te doen! Alleen jammer van de hogere prijzen nu ik ietsjes boven de 26 ben. Dan neig ik toch weer sneller naar een road trip.

• Linda on 14 april 2015 at 13:38 said:

Het heeft allebei z’n voor- en nadelen. Met de auto ben je lekker onafhankelijk, terwijl je bij de trein rekening moet houden met treintijden en – reserveringen. Daar staat tegenover dat je in de trein heerlijk achterover kan zitten om te genieten van het uitzicht, terwijl het met de auto wel zo veilig is om je te blijven contentreren op de weg (als je zelf rijdt dan) 😉