Onze reis door Zuid Amerika • Week 11

Wow, wow, wow, wat hebben we geweldige plekken gezien tijdens de roadtrip deze week! En oh ja, de plannen zijn een beetje gewijzigd…

Maandag 28 december

Na rustig wakker te zijn geworden en geluncht te hebben op de camping, zijn we gaan rijden, richting Buenos Aires. We hadden nog een heel stuk te gaan 🙂

Vandaag was Esquel onze bestemming. Een paar kilometer voor Esquel hebben we een lifter opgepikt, de Zwitserse Claudia. En laat zij nou net een kok zijn en voorstellen om die avond Curry (my favorite!) te maken. Jaa, lekker!

Dinsdag 29 december

We waren eigenlijk van plan om vandaag verder te rijden, maar toen Claudia vertelde dat ze een hike in de buurt ging doen, besloten we mee te gaan. We zouden een tweedaagse hike naar Krüger doen, komen we aan bij nationaal park Los Alerces, werd ons verteld dat de hike naar Krüger gesloten is in verband met een grote bosbrand afgelopen maart. Super jammer, maar vooral heel triest natuurlijk. Al die bomen die verwoest zijn. We konden wel een eendaagse hike doen, maar daar was het voor vandaag te laat voor. Maar maakt niet uit, we kunnen in het nationaal park kamperen en dan gaan we morgen hiken!

Woensdag 30 december

Let’s go! Uhh, wat zal ik zeggen. De omgeving en natuur is echt prachtig, maar wat werden wij gestoord van de vele horsels die er rondvlogen. Echt, tot gescheld aan toe. En die beesten prikken! Het eindpunt van de hike was wel echt prachtig, maar ik zou niemand deze hike aanraden in de periode dat er veel horsels zijn.

Morgen is het Oud en Nieuw, en aangezien het na de hike sowieso te laat was om verder te rijden, besloten we in Esquel te blijven en O&N te vieren met Claudia en de eigenaar van de camping, Jovel. Is wel zo gezellig…

Donderdag 31 december

En soms een dagje niets is ook echt wel lekker hoor. Ik heb vandaag lekker aan m’n blog gewerkt en we hebben ’s middags uitgebreid gebarbecued. Het is trouwens sowieso heel leuk om te ervaren hoe ze in een ander land/continent Oud en Nieuw vieren. Waar we in Nederland om 12 uur proosten met in de ene hand een glas champagne en in de andere hand een oliebol, gaan ze in Argentinië (in ieder geval, waar wij waren) om 12 uur uitgebreid eten en merkten we eigenlijk niet eens dat het 12 uur was, haha. Maar het was wel een gezellige avond!

Vrijdag 1 januari

Tijd om verder te gaan! We hebben gisteren besloten om niet meer naar de oostkust (Buenos Aires, Uruguay en Brazilië) te gaan. Al lijken sommige afstanden op de kaart niet heel groot, in de praktijk is het wel anders. Het kost gewoon teveel tijd om naar het oosten te gaan, dus we zijn voor een alternatief gegaan: de beroemde Ruta 40 afrijden! Dit is een weg die van het noorden van Argentinië helemaal naar het zuiden gaat. Wij zullen dus vanaf Esquel naar het noorden gaan, om uiteindelijk in Bolivia terecht te komen.

Vandaag rijden we terug naar Villa la Angostura, wat onze eerste bestemming in Argentinië was. We reden dwars door het Lake District, wat echt zo ongelooflijk prachtig is. ’s Avonds sliepen we op dezelfde camping als de vorige keer, maar dit keer gewoon in onze tent, in plaats van in de auto…

Zaterdag 2 januari

Het landschap langs Ruta 40 veranderd echt constant. Van meren naar groene bergen, naar rotsachtige bergen, naar open vlaktes. Zo af en toe moeten we stoppen voor een paard, koe, geit, ezel of struisvogel dat/die over wil steken. Hoort er allemaal bij 🙂 Na een heel stuk door the middle of nowhere te hebben gereden, kwamen we aan in Zapala. Er was een gemeentecamping, waarop we voor 65 Pesos (+- €4,50) konden slapen.

Zondag 3 januari

Wow! Dít is wat wij hadden verwacht van door Zuid Amerika rijden. In the middle of nowhere en heel af en toe een andere auto tegenkomen (het blijft dé snelweg van Argentinië). Zo af en toe dat je midden op de weg kan zitten voor een fotoshoot 😉

Aan het eind van de middag kwamen we aan in Chos Malal, waar tevens het midden van de Ruta 40 is. We vonden wederom een gemeentecamping. Er hing een beetje een vreemd sfeertje, maar er was verder niet veel in de omgeving, dus besloten er toch maar te blijven. Toen we er op een gegeven moment echter achter kwamen dat er geen water was (en dan bedoel ik helemaal geen water, dus ook niet om de wc door te spoelen), besloten we op zoek te gaan naar wat anders. We zijn een stukje verder gaan rijden, naar Buta Ranquil, waar we een kamer hebben geboekt in Hotel Ruta 40. Hoe toepasselijk…

Niets missen van onze reis door Zuid Amerika? Volg One Day Trip op Facebook en Instagram!

6 Thoughts on “Onze reis door Zuid Amerika • Week 11

1. Haha ja de afstanden daar zijn megagroot! Dat is ook het enige land waar ik urenlange nachtelijke busritten heb gemaakt. De langste was 18 uur volgens mij. Buenos Aires is niet mijn favoriete stad, de rest van het land is toch veel meer de moeite waard.

• Linda on 28 januari 2016 at 15:29 said:

Pff, dat is echt lang.
      Ik moet zeggen dat ik opvallend veel negatieve reacties over Buenos Aires heb gehoord. Dat maakt het een stuk minder erg dat we er niet naartoe zijn gegaan (BA staat/stond namelijk op m’n travel wishlist…).

2. marlies on 28 januari 2016 at 18:46 said:

Jammer! Buenos Aires is geweldig!!!!! Ik ben er al zo vaak geweest! Mijn dochter woont er. Maar je moet wel de leuke wijkjes weten. De meeste mensen boeken dan bv een hotel in het centrum……nou dat is nou net het minst leuke deel. Maar jullie gaan ook richting Salta en omgeving, ook helemaal geweldig!

• Linda on 5 februari 2016 at 04:18 said:

Jaa, ik vind het ook heel jammer, maar het is helaas niet anders. Ik moet trouwens wel zeggen dat ik meer negatieve dan positieve verhalen heb gehoord over BA. Maar wellicht precies wat je zegt: je moet de leuke plekjes kennen.
      Ooit ga ik naar Buenos Aires… 🙂

3. De Ruta 40, ik heb er onlangs voor het eerst over gelezen bij Reismeisje. En wauww, wat ziet het er geweldig mooi uit! Toffe foto’s, zo midden op de weg. De hike in NP Los Alerces ziet er trouwens ook tof uit. Leuk dat jullie zo spontaan gingen wandelen met Claudia. Dat is echt wel een fijn voordeel van de tijd hebben voor je reis.

• Linda on 14 februari 2016 at 02:44 said:

Vet hè?! Zo niet te vergelijken met de wegen in Nederland 😉

Jaa, we proberen ook zo min mogelijk te plannen en te doen waar we zin in hebben. Dat is zeker fijn aan voor een langere tijd op reis zijn…