Onze reis door Zuid Amerika • Week 17

Eindelijk! Na een week van afwachten, konden we Cochabamba eindelijk verlaten. En daarmee was het al snel tijd voor een nieuw land: Peru! Maar niet meteen. We hebben eerst van het prachtige uitzicht over het Titicacameer genoten…

Zondag 7 februari

Vandaag konden we dan eindelijk Cochabamba verlaten. Maar zoals verteld in het vorige artikel, ging dat niet bepaald soepeltjes.

Omdat de blokkades maar tijdelijk waren opgeheven en wij er natuurlijk absoluut geen zin in hadden om binnen de kortste keren weer vast te zitten, zijn we vandaag naar de grens met Peru gereden. Naar het dorpje Copacabana (aan het Titicaca meer!) om precies te zijn. Óh wat kreeg ik last van hoogteziekte. We hebben vandaag heel wat uren op de weg gezeten en je merkt gewoon dat je lichaam veel minder aankan op hoogte als je vermoeid bent. Op een gegeven moment moest ik echt even wat vastpakken omdat ik bijna flauwviel. Na even snel wat gegeten te hebben (het was inmiddels al 23:30 uur), zijn we dan ook gaan slapen.

Wat gelukkig wel goed helpt tegen de hoofdpijn: cocathee!

Maandag 8 februari

Omdat we ons gisteren zo beroerd voelden, deden we vanmorgen lekker rustig aan. Wat een beetje jammer was, is dat we hierdoor de boot naar het eiland Isla del Sol hebben gemist. Maar maakt niet uit, hadden toch niet echt zin om met een groep toeristen in een bootje te zitten. Wel hebben we besloten om nog een nachtje in Copacabana te blijven, maar dan in een relaxter hotel.

Na onze spullen en Billy verhuisd te hebben, zijn we de berg in Copacabana op gaan lopen. Zo bijzonder om te zien, een groot meer op +- 3.800 meter hoogte. De lucht is hierdoor heel helder, waardoor je heel ver kan kijken. Heel bizar en zo prachtig!

Dinsdag 9 februari

Op naar Peru! We blijven nog even rond het Titicaca meer, want hebben een kamer in de stad Puno geboekt. De grensovergang ging prima. Er stond maar een korte rij en het papierwerk voor Billy was zo gedaan. Maar toen ging Paul alleen langs de politiepost. We weten niet waarom, misschien omdat hij zonder mij was, of omdat ze dachten dat hij een Amerikaan was, maar de politieagent zocht naar iets om ons te naaien. Eerst zou de verzekering niet goed zijn, onzin natuurlijk, en daarna zei hij tegen Paul dat hij rustig moet rijden omdat hij anders wordt opgepakt. Uhh? Misschien moet je even gaan kijken hoe je landgenoten rijden.

Nadat we ook langs de Peruaanse grens waren, was het nog een klein stukje rijden naar Puno. En wat was onze kamer groot! Het was meer een appartementje, maar dan zonder keuken. Toen we de stad in gingen om wat te eten, werden we verwelkomd door een Carnavalsoptocht. Nice!!

Woensdag 10 februari

Het is weer tijd voor een dagje niets doen. Aan m’n blog werken, Skypen met papa en mama, naar de markt gaan, té lekkere vegan soep eten en ’s avonds nog een pizzatje. Lekker hoor 🙂

Donderdag 11 februari

Op naar het lager gelegen Cusco! Wel zo fijn. Minder fijn en eigenlijk heel heftig, was het eerste, en hopelijk laatste, ernstige ongeluk dat we vandaag hebben gezien. Ik heb bewust niet gekeken, maar Paul heeft het wel gezien. Een brommerrijder die dood op de straat lag, bedekt met een krant over z’n hoofd. Pff. En als ik eerlijk ben vind ik het wonderbaarlijk hoe weinig ongelukken we hebben gezien, want echt, ze rijden hier als gekken. Maar oh, wat ontzettend triest.

Even heel wat anders, maar wel het vermelden waard: wat kan je in Peru lekker eten! Op een gegeven moment reden we langs een ‘restaurant turistico’, waar een buffet werd gereserveerd. Normaal ben ik niet zo van de buffetten, maar óh, wat was dit overheerlijk! Er was zoveel lekkers! Alpacavlees (zo mals!), iets dat leek op aardappelcurry, verschillende salades. En op een gegeven kwam de eigenaar ons een vol bord met net gebakken kip brengen. En dit alles met uitzicht op alpacas. Beetje cru hè…?

Vrijdag 12 februari

Wat is Cusco een leuke stad! Vandaag hebben we op ons gemakje de stad verkent, lekker gegeten, biertje gedronken. En ook hier was een Carnavalsoptocht! Helemaal leuk.

Zaterdag 13 februari

We waren in eerste instantie van plan om vanuit Cusco naar Machu Picchu te gaan, maar besloten uiteindelijk om een tussenstop te maken in Ollantaytambo, waar ook ruïnes te vinden zijn. Een hotel met parkeerplaats konden we hier wel vergeten, maar gelukkig was er een parkeerplaats waar we Billy voor 8 Sol (+- €2,-) per dag veilig konden parkeren. Na onze spullen in het hostel gedropt te hebben, zijn we de ruïnes gaan bekijken. Voor de meest bekende moet je een toegangskaartje van rond de €17,- betalen, wat echt best duur is. Er waren echter ook andere ruïnes waar je geen toegang voor hoefde te betalen (geen idee waarom), dus wij gingen voor die optie 🙂 Nog best pittig hoor, een berg op hiken terwijl je op hoogte zit. Terwijl we nu niet eens extreem hoog zaten. Maar het was het meer dan waard…

Zondag 14 februari

Tijd voor Machu Picchu! Naja, eerst het dorpje Aguas Calientes dan, waar we gaan overnachten. We konden op internet heel weinig informatie vinden over met je eigen auto naar Machu Picchu gaan, maar gelukkig kon de eigenaresse van de B&B in Cusco ons het nodigen vertellen. Omdat ik ook andere reizigers hierover wil informeren, zal ik er nog een apart artikel over schrijven.

Als je van Quillabamba richting Machu Picchu rijdt, rij je door de Sacred Valley. En die is mooi!!

Het hotel in Aguas Calientes hadden we van tevoren al geboekt, en was echt prima. Wel een beetje jammer: bij het verwisselen van de gastank, is er iets kapot gegaan waardoor er geen warm water was. Nee! Ik had zo’n zin in een lekkere, warme douche. Pff, dan maar heel voorzichtig onder de koude douche staan. Het wassen van m’n haar heb ik maar even uitgesteld 😉

Wat we eerst even moesten doen: tickets voor Machu Picchu halen. Let op! Ookal worden de prijzen overal in Dollars vermeld, je kan enkel in Soles betalen. En vergeet je paspoort niet! Wij kwamen in eerste instantie aan met Dollars en zonder paspoorten, oopsie. Tickets voor de berg Waynapicchu waren pas voor over twee weken beschikbaar (er mogen maar een maximaal aantal personen per dag op), dus konden alleen kaartjes voor Machu Picchu zelf en Machu Picchu montaña krijgen. Ook prima natuurlijk.

Toen we de tickets eenmaal hadden, was het tijd om te eten. We gingen voor de menu del dia (menu van de dag), bestaande uit (in het Engels): soda, hamburger, fries, and a salad. De hamburger met patat werd geserveerd. ‘Waar is de salade?’. ‘Dat is het blaadje sla, het plakje tomaat en het plakje komkommer tussen het broodje hamburger.‘. Hahaha, ja hoor!

Benieuwd naar hoe onze rit naar Aguas Calientes was? Dat kan je lezen in dit artikel!

Niets missen van onze reis door Zuid Amerika? Volg One Day Trip op Facebook en Instagram!

6 Thoughts on “Onze reis door Zuid Amerika • Week 17

1. Wauw wat een prachtige foto’s weer! Wat ziet dat Copacabana meer er trouwens schitterend uit..!
    Wel heftig zeg dat ongeluk.. Hopelijk was dat het eerste en laatste ongeluk dat jullie tegen komen 🙁 .. Peru lijkt me verder wel een fantastisch mooi land om te bezoeken (stiekem wel een beetje jaloers 🙂 ) ..!

• Linda on 23 maart 2016 at 23:10 said:

Dankjewel!! Jaa, het uitzicht was zo mooi en je kon zo ver zien.

We zijn gelukkig geen andere ernstige ongelukkdn tegengekomen. Alleen een paar kleine botsingen.

Peru is een heel fijn land, met ontzettend vriendelijk mensen. Maar het is minder indrukwekkend dan Bolivia, Argentinië en Chili. Naast het Titicaca meer, Machu Picchu en Colca Canyon is er namelijk niet heel veel. Maar de dingen díe er zijn, zijn prachtig!

2. Wauw, wat een heerlijke reis! Veel plezier in Peru!

3. Wat een heerlijke reis zeg en wat een mooie foto’s! Ik ben spontaan verliefd!