Onze reis door Zuid Amerika • Week 7

In week zeven hebben we zo’n ontzettend vette hike gemaakt! Dat was absoluut het hoogtepunt van de week. Wat we nog meer hebben gedaan? Lees snel verder…

Maandag 30 november

Vandaag gingen we iets heel vets doen, namelijk een tweedaagse hike maken door nationaal park Altos de Lircay. Maar eerst langs stadje Cauquenes om inkopen te doen. En dan voornamelijk voldoende water halen. Aan het eind van de middag kwamen aan in het nationaal park. Na onze auto’s geparkeerd en de backpacks gepakt te hebben, kon het eerste deel van de hike beginnen (wat maar 1,5 uur was). Wat was de natuur en het uitzicht prachtig. Voor we het wisten kwamen we aan bij de plek waren we zouden overnachten.

Dinsdag 1 december

Pff, het is alweer december. De tijd vliegt echt.

De hike van vandaag zou ongeveer zes uur duren, geen rekening houdend met de pauzes. En die hadden we nodig, want de hike bestond voor het eerste deel uit enkel stijgen en voor het tweede deel uit voornamelijk dalen. Weet niet zwaarder was, want het pad waarover we afdaalden was echt heel steil. Maar oh, wat was het een geweldige hike. We begonnen met bebost gebied, dat overging in droogte en rotsen, met als beloning geweldig uitzicht vanaf de mirador.

Bij de daling werden we verrast door sneeuw. Zo bizar. Zo bijzonder. We waren gebroken toen we aan het begin van de avond weer terug waren bij de auto’s, maar wat was het het waard. Die avond hebben we heerlijk gegeten en vervolgens diep, heel diep geslapen.

Er zal een aparte blogpost over deze hike komen, want ik heb zoveel prachtige foto’s om te delen!

Woensdag 2 december

Ouw! Spierpijn! En wat zijn we stijf! Mirjam en Thomas waren al vroeg klaar om te gaan, maar wij wilden een beetje rustig aan doen, dus hebben afscheid genomen. Het was heel leuk om een paar dagen samen te reizen. Wie weet komen we ze nog tegen.

Vandaag moesten we langs de stad Chillán, om onze matjes in te ruilen die na nacht één al lek waren. Zijn nu maar voor iets duurdere gegaan, in de hoop dat ze beter zijn (wat tot nu toe het geval is). We konden geen camping rondom Chillán vinden, en hadden eigenlijk best wel zin in een relaxte cabaña met een goed bed, dus daar gingen we voor. Toen we bij de cabañas aankwamen werden we aangesproken in het Nederlands. Heh?! Rosa, de eigenaresse, heeft een paar jaar in Amsterdam Noord gewoond en haar twee dochters wonen er nog steeds. Super lieve vrouw, die het onwijs leuk vond dat wij er waren.

Donderdag 3 december

Wat hebben we lekker geslapen! Na een heerlijke douche en twee blogposts te hebben ingepland, maakten we ons weer klaar voor vertrek. Toen we op het punt stonden om weg te gaan, werden we door een mevrouw uitgenodigd voor een barbecue. Zij was met een grote groep kinderen, een aantal moeders en een lerares op het park voor een schooluitje. Super leuk hoe gastvrij ze waren en hoe leuk ze het vonden dat we kwamen eten. Dit soort dingen maakt reizen zo bijzonder. Het leren kennen van andere (lokale) mensen.

Het voornemen om bijtijds te vertrekken is dus niet helemaal gelukt, maar maakt niet uit. We zijn naar kustplaats Concepción gereden, waar we wilden kijken voor een box in de laadbak van Billy. We kwamen pas in de avond in Concepción aan en konden geen camping vinden. Er zat daarom niets anders op dan een kamer te boeken. We vonden een betaalbare (alsnog bijna €30,-) bij Labrin, die serieus interesse heeft in Billy. Hij heeft meteen zijn gegevens opgeschreven en om ons nummer gevraagd, zodat hij ons over vier maanden kan bellen. Op dat punt zijn wij echter nog lang niet beland, het verkopen van Billy.

Vrijdag 4 december

Vrijdag was echt zo’n dag die we hebben verspild aan het zoeken naar spullen die op ons lijstje staan (o.a. een box en een nieuwe tent). Nou, ik kan je vertellen, we hebben niets gevonden. Het vinden van een box hebben we een beetje opgegeven, maar we hebben écht een nieuwe tent nodig, want die we nu hebben is te kort voor Paul.

Het is elke dag weer een verrassing of en wat voor camping we vinden. Soms staat er één op de kaart maar bestaat hij helemaal niet, soms bestaat hij wel maar is hij nog gesloten. De eerste camping van vanavond was gesloten (terwijl het een camping van de gemeente was, dus een beetje raar), nummer twee had een hele nette website, met een prijslijst voor over het hele jaar, dus dat moet geen probleem zijn. Komen we daar aan, blijkt het meer een plek voor evenementen te zijn. Oke, op de kaart staat nog een camping in een dorpje verderop. De camping was uitgestorven, maar de super vriendelijke eigenaar, meneer Oscar Cruz, was aanwezig. We hadden de camping voor ons alleen, direct aan het strand.

Zaterdag 5 december

Na uitgebreid geluncht te hebben, gingen we op weg naar het meer Lanalhue. We kwamen er echter al snel achter dat de meeste campings nog gesloten zijn (veel gaan pas na de kerst open). Dan maar het volgende meer proberen: Lleuleu. Voor we het wisten vonden we een heerlijk rustige camping, pal aan het meer.

Zondag 6 december

Vandaag zouden we via de stad Temuco, naar het dorpje Pucón rijden, dat in het mooie lake district ligt. We moesten via Temuco omdat we een verzekering (schade van derden) voor de rest van Zuid Amerika moesten afsluiten. Het zal immers niet lang meer duren voordat we de grens met Argentinië zullen oversteken.

Tijdens deze reis maken we wederom veel gebruik van de app maps.me. De kaart is geniaal, de routeplanner wat minder. Waarom? Je wordt wegen ingestuurd waar je niet in mag, of wordt via een onverharde weg gestuurd. Na een aantal kilometer gereden te hebben, stond er een bord dat er 20 km lang werkzaamheden zijn. Prima, want het hield enkel in dat we een paar keer moesten wachten op tegenmoet komend verkeer. Na 20 km hielden de werkzaamheden inderdaad op, maar was de weg nog steeds verschrikkelijk. Maar Billy heeft het weer overleefd.

Na in Temuco de verzekering te hebben geregeld, zijn we doorgereden naar Pucón. Uiteindelijk hebben we een relaxte camping gevonden in het stadje voor Pucón, Villaricca. Hier blijven we een paar nachten, want ik ben ziek 🙁 …

Niets missen van onze reis door Zuid Amerika? Volg One Day Trip op Facebook en Instagram!

4 Thoughts on “Onze reis door Zuid Amerika • Week 7

1. Ik kijk al uit naar het aparte artikel over die hike die jullie gemaakt hebben! En veel beterschap voor de zieke!