Vlucht vertraagd. Wat nu?!

Dames en heren, in verband met een technisch probleem blijven we nog even aan de grond. We zijn aan het kijken of het probleem opgelost kan worden.” We zitten in het vliegtuig dat ons naar Wenen zou moeten brengen, maar we moeten nog even geduld hebben. De staartmotor blijkt te zijn uitgevallen en ze krijgen hem niet meer aan de praat. Een paar minuten later volgt de tweede omroep: “Dames en heren, het is ons niet gelukt de staartmotor weer aan te krijgen. Er komt daarom iemand van de technische dienst aan boord.“. We zitten inmiddels alweer bijna een uur in het vliegtuig als de piloot in het gangpad verschijnt: “Dames en heren, het is ons niet gelukt het probleem op te lossen. We willen u daarom vragen het vliegtuig te verlaten en in de gate te wachten totdat we kunnen vertrekken.”.

Veel vetrouwen had ik er niet meer in, en tweeëneenhalf uur na de geplande vertrektijd volgde het laatste bericht: “Dames en heren, het spijt ons te moeten mededelen dat de vertraging zal oplopen tot morgenochtend half 8. Voor info kunt u zich melden bij de infobalie.”. Een beetje jammer, maar ja, uiteindelijk gaat het erom dat je in een veilig vliegtuig zit. Dus dan maar wachten tot de volgende dag.

Hotelovernachting

We vlogen vanaf Rotterdam Airport en aangezien het onmogelijk is om de volgende ochtend rond half 7 met het openbaar vervoer op het vliegveld te komen, zaten we te bedenken wat nu handig is. We kunnen iemand vragen ons te brengen, maar dat is wel echt een vroegertje voor op een zondagochtend. Lang hoefden we niet na te denken, want ons werd direct aangeboden in het hotel naast het vliegveld te slapen. We zaten in een best relaxte kamer, inclusief dinner en ontbijtbuffet. Heel fijn. In plaats van een wijntje op de Naschmarkt, hebben we zaterdagavond dus maar een drankje in Rotterdam gedaan.

Financiële compensatie

Naast een hoteloverachting, heb je ook recht op financiële compensatie. Transavia geeft op haar website aan dat je, naast de nodige zorg (zoals een hoteloverachting), ook recht hebt op financiële compensatie, waarvan de hoogte afhankelijk is van de afstand van de vlucht.

Er worden drie situaties onderscheiden:
1) Vluchten korter dan 1.500 km: €250,- p.p.
2) Vluchten binnen de EU, langer dan 1.500 km en voor andere vluchten tussen de 1.500 en 3.500 km: €400,- p.p.
3) Vluchten die niet vallen om 1) of 2): €600,-

Daarnaast kan je bij een vertraging van langer dan vijf uur en in het geval je geen gebruik meer wil maken van het ticket, het bedrag van het vliegticket terugkrijgen.

Bovenstaande is bepaald door het Europees Hof van Justitie en betreft dus een Europese regel (en niet een regel van Transavia). Je hebt geen recht op financiële compensatie als er sprake is van een ‘buitengewone omstandigheid’, zoals stakingen, slechte weersomstandigheden en beveiligingsproblemen. Meer informatie over je rechten bij vertraging vind je op de website van de Overheid.

Zodra wij in Wenen waren aangekomen, heb ik online het formulier voor financiële compensatie ingevuld en binnen twee dagen ontving ik antwoord dat wij €250,- p.p. compensatie ontvangen.

Goed geregeld!

Tuurlijk baalden we wel een beetje dat onze vlucht werd uitgesteld tot de volgende morgen. Maar hé, safety first. En ik vond zowel de service op het vliegveld als van Transavia zelf erg goed. Zondag konden we dan eindelijk genieten van het fijne Wenen. We waren er weer veel te kort…

Heb jij wel eens langer dan drie uur vertraging gehad? En heb je toen ook financiële compensatie aangevraagd?

2 Thoughts on “Vlucht vertraagd. Wat nu?!

  1. Ik kreeg ooit compensatie omdat de vlucht overboekt was. Ze regelden een andere vlucht die even later vertrok en dit was zelfs een rechtstreekse vlucht. Ik kreeg toen €300 en was nog iets eerder op de bestemming zelfs 😉

Laat een reactie achter op Linda Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation